پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه دانش مفهومی معلمان ریاضی

فصل دوم پایان نامه دانش مفهومی معلمان ریاضی,مبانی نظری دانش مفهومی معلمان ریاضی,پیشینه تحقیق دانش مفهومی معلمان ریاضی,پیشینه پژوهش دانش مفهومی معلمان ریاضی,پیشینه نظری دانش مفهومی معلمان ریاضی,ادبیات نظری دانش مفهومی معلمان ریاضی,چارچوب نظری دانش مفهومی معلمان ریاضی
مشخصات فایل مورد نظر در مورد پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه دانش مفهومی معلمان ریاضی آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه دانش مفهومی معلمان ریاضی

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق دانش مفهومی معلمان ریاضی که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.


مشخصات فایل
تعداد صفحات36
حجم278/495 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx

توضیحات کامل

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری دانش مفهومی معلمان ریاضی عنوان این پژوهش می باشد که در ان به مبانی نظری و پیشینه تحقیق می پردازیم.


يكي از مهم‌ترين و گسترده‌ترين مطالعاتي كه در زمينه آموزش رياضي انجام شده، مطالعه بين‌المللي روند‌هاي آموزش رياضيات و علوم (تيمز) است كه تاكنون بيش از 60 كشور دنيا در آن شركت نموده‌اند. اين مطالعه توسط يكي از مؤسسات پژوهشي معتبر دنيا به نام انجمن بين‌المللي ارزشيابي پيشرفت تحصيلي (IEA) انجام مي‌شود. نتايج و يافته‌هاي بيش از پنج مطالعه تيمز باعث شد تا بسياري از كشورهاي شركت كننده از طريق پژوهش‌هاي متعدد به ريشه‌يابي نتايج نامطلوب رياضي دانش‌آموزان در كشورهاي خود بپردازند كه از جمله يافته‌هاي مشترك اين پژوهش‌ها، نقش بي‌بديل دانش معلمان رياضي در موفقيت تحصيلي دانش‌آموزان است (محمدي، 1385). اهميت اين مسئله تا آنجاست كه آيزنر بيان مي‌كند: «معلم، يكي از حلقه‌هاي زنجيره‌ي نظام آموزشي و مؤثرترين عنصر آن است. ضعف و فتور درآن مي‌تواند موجب از هم پاشيده شدن اين زنجيره و شكست در دستيابي به اهداف باشد» (به نقل از محمدي، 1385، ص 2). كريمي فردين پور (1383) نيز در بررسي اصل برنامه ريزي درسي در سند اصول و استانداردهاي رياضيات مدرسه‌اي (NCTM، 2000) مي‌نويسد: «مهم‌ترين مطلب اين است كه دانش‌آموزان بايد فرصت يادگيري رياضي با ارزش را تحت راهنمايي معلمان متعهد و كارآمد، داشته باشند» (ص 32).

در مطالعه‌ای کارپنتر، پترسون و فنما (1988) کلاس درس یک معلم را در مدت زمان طولانی مشاهده کردند. مشاهده شد که، روش‌های آموزشی او از یک دامنه به دامنه دیگر بسیار متفاوت بود. برای مثال، زمانی‌که جمع و تفریق را تدریس می‌کرد، او راهبردهای متفاوت و انواع مسائل را استفاده می‌کرد و زمانی که کسر را تدریس می‌کرد، او فقط یک نوع از مسائل پایه را استفاده می‌کرد، گفتمان کلاسی نیز بسیار متفاوت بود. هنگام امتحان گرفتن، توانایی دانش‌آموزان در جمع و تفریق بیشتر بود. این نتیجه حاصل شد که دامنه‌ای که معلم دانش مفهومی بیشتری دارد منجر به یادگیری بیشتر دانش‌آموزان می‌شود. در نتیجه دانش مفهومی و همچنین شیوه‌های کلاس درس تا حد زیادی در پیشرفت دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارد. معلمان نه تنها باید دانش مفهومی را داشته باشند بلکه آن‌ها نیز باید بدانند که چگونه بین ایده‌های ریاضی ارتباط برقرار کنند. دانش و یادگیری در ارتباط نزدیک با یکدیگرند و فقط گرفتن «پاسخ درست»، سطح دانش را نشان نمی‌دهد و لزوماً نشان نمی‌دهد که دانش‌آموز یاد گرفته و یا مفهوم را درک کرده است.


فهرست مطالب

تعریف نظری دانش مفهومی تعریف عملیاتی دانش مفهومی فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش دانش مفهومی

دانش مفهومی
8-2-1 دانش ریاضی برای تدریس
8-2-2 اهميت دانش معلمان در آموزش مناسب
9-2 باورهای معلمان ریاضی
جدول 1-2: رابطه بین باورها
اقتباس از: فدایی و احمد‌پور (1391)

پیشینه تحقیق
تحقیقات انجام شده خارجی
تحقیقات انجام شده داخلی


منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی







"